Umbria: Strand, Assisi og Spello, dag 2 og 3

Dag 2 – Sol og bad i Adriaterhavet

Umbria har ingen kystlinje så denne dagen tok vi buss ut til kysten i regionen Marche, for en dag på stranden på rivierian ved Adriaterhavet. Etter 1,5 time på bussen åpenbarte det seg en nydelig sandstrand, kilometerlang og langgrunt. Vannet var så salt at man lett kunne ligge å flyte i vannet.
Carpe Diem hadde ordnet alt på forhånd så solsengene lå klare til oss når vi kom. Værgudene viste seg fra sin flotteste side, uten så mye som en sky på himmelen, og i  juli med opp mot 30 grader var det deilig med en dag på stranda. De fleste av oss var mer ute i vannet enn på land. Når vi kom tilbake til hotellet i Trevi var det mulighet for et foredrag om Frans av Assisi før turen neste dag. Selv valgte jeg å ta en dusj å slappe av i stedet, siden tiden ble knapp før det var tid for middag.

Dag 3 – Kultur i Assisi og Spello

Assisi utsikt2
Utsikt over dalen fra Assisi by

Ny varm dag i Umbria, men denne dagen ble vi velsignet med skyer på himmelen og såvidt noen få dråper regn. Det var bare velkomment tatt i betraktning av temperaturen også denne dagen krøp opp mot 30 grader. Vi ble møtt av Romana når vi ankom Assisi og hun viste oss rundt i byen mens hun fortalte litt om byen. Nonner og munker vandrer rundt i gatene noe som er et uvanlig syn for oss nordmenn. Først besøkte vi Basilika di San Francesco, altså Frans av Assisis (f. 1182 – d. 1226) sin kirke som er på UNESCOS verdensarvliste. Frans av Assisi opprettet fransiskanerordenen. Kirken er et spektakulært syn, bygget over to plan. Personlig er jeg ikke sååå interessert i å gå i kirker, jeg har vært i min del av både gamle kirker og katedraler opp igjennom, men denne var uten tvil min favoritt og absolutt et must å se om du er i Assisi. Nydelige, fargerike fresker og bilder på absolutt ALLE vegger, søyler og tak som fortalte historier, både bibelske og fra Frans sitt liv. Mange av disse freskene er malt av Giotto som er en av Italias mest kjente kunstnere fra gammel tid. Han brøt med den da tradisjonelle malestilen som var ganske statisk, og laget bilder som fortalte historier mer levende, og han regnes som en forløper til renessansen. Mange av hans bilder i kirken forteller historier fra Frans sitt liv. Bjørn fortalte at i gamle dager var det ingen utenom prestene som kunne lese, og for å få folk til å lære bibelhistorien brukte man derfor bilder som illustrasjon. Bilder av kirken og kirkeområdet under.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder da dette ikke var lov (jeg har derfor et bilde på denne siden som er hentet fra internett, ukjent kilde). Det var heller ikke lov å snakke mens man var inne i kirken, og vakter gikk rundt og passet på at folk var stille, «Silencio!» ble strengt gitt beskjed om så snart man hvisket litt for høyt. Det var munker som guidet grupper i kirken, de gikk i tradisjonelle munkekapper med headsett på hodet, mens de i gruppen hadde tilsvarende øretelefoner. Et fascinerende syn av gammel tradisjon mikset med nymotens teknologi.
Etter sin død ble Frans utnevnt til helgen og en av Italias skytsengler. Han ligger begravet i kirken, og man kan besøke graven hans. Man kan lese mer om Frans her.

Etter kirken ruslet vi rundt i gatene i Assisi. Assisi ligger på en høyde slik som Trevi og har flott utsikt over dalen, spesielt i området rundt kirken. Romano viste oss de rolige strøkene der italienerne bodde. De lå øverst så vi fikk brukt leggmusklene våre godt. Hun fortalte at byen var preget av turister og at det derfor stort sett fantes souvenirbutikker i de lavere områdene, men ikke en eneste matbutikk. Innbyggerne måtte kjøre andre steder for å kjøpe mat. Bilder av Assisi by under.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Byen er nydelig, også denne er som tatt ut av en Harry Potter-film, men den var helt klart med folkerik enn Narni og Trevi.  Etter en tur rundt på egenhånd og en obligatorisk italiensk gelato satt vi kursen mot Spello for lunsj.

Spello – blomsterbyen

Spello ligger ca. 1 mil fra Assisi og ved ankomst til denne pittoreske, rolige lille byen gikk vi rett til lunsj på restauranten Il Trombone. Den lå vakkert til med nydelig utsikt over dalen rundt Spello, bedre beliggenhet kan man ikke be om. Vi satt på terrassen og fikk servert en 4 retters middag som inkluderte bl.a pasta med piccorini og squash, svinekjøtt med grillede grønnsaker og sjokoladekaffe.

Etter lunsj gikk vi på egenhånd i gatene og lot inntrykkene av alle blomstene synke inn. Her er det mye som er bevart fra romertiden, som for eks. Porto consolare, bymurer og amfiteateret. Gatene er trange og vakre, og mens du rusler ned hovedgaten åpenbarer det seg små sidegater som bugner av blomster i vakre farger. De har tatt dette med å ha blomster til et nytt nivå, og hvert år arrangerer de en festival der de konkurrerer om å lage de flotteste blomsterbildene. En sjarmerende by, absolutt verdt et besøk om man er i traktene. Bilder fra Spello under.

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Deretter bar det tilbake til Trevi og mulighet for en times yoga og deretter foredrag om operaen La Traviata som stod på programmet neste dag. Kvelden ble avsluttet med nok en strålende 4-retters middag på hotellet der vi fikk oppvisning i flambering av pastarett.